Μαθησιακές Δυσκολίες

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικής ικανότητας.

Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο, αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και μπορεί να υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής. Προβλήματα σε συμπεριφορές αυτοελέγχου, κοινωνικής αντίληψης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης μπορεί να συνυπάρχουν με τις Μαθησιακές Δυσκολίες, αλλά δεν συνιστούν από μόνα τους τέτοιες.

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες μπορεί να εμφανίζονται μαζί με άλλες καταστάσεις μειονεξίας (π.χ. αισθητηριακή βλάβη, νοητική καθυστέρηση, συναισθηματική διαταραχή) ή με εξωτερικές επιδράσεις (π.χ. πολιτισμικές διαφορές , ανεπαρκής / ακατάλληλη διδασκαλία) δεν είναι όμως το άμεσο αποτέλεσμα αυτών των καταστάσεων .

Μύθοι και πραγματικότητα

 

Μύθος

Ανασκευή

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν αποτελούν ειδική εκπαιδευτική ανάγκη.

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι πραγματικές και δεν αποτελούν δημιούργημα των επιστημόνων.

Πρόσφατες έρευνες ανέδειξαν και νευρολογικής φύσης διαφορές στη λειτουργία του εγκεφάλου των ατόμων με Μαθησιακές Δυσκολίες.

 

Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν χαμηλή νοημοσύνη.

Εξ? ορισμού οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν τουλάχιστον «φυσιολογική» νοημοσύνη.

Κάποια από τα παιδιά αυτά έχουν υψηλή νοημοσύνη, ενώ άλλα βρίσκονται στο κατώτερο όριο του «φυσιολογικού».

Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν μπορούν να μάθουν.

Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες όπως έχει δείξει η διδακτική πρακτική μπορούν όχι μόνο να μάθουν, αλλά και να προχωρήσουν σε ακαδημαϊκές σπουδές.

Μόνο προαπαιτούμενο, είναι να εκπαιδευθούν με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες τους, ώστε να παρακάμψουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

 

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι αποτέλεσμα ανεπαρκούς διδασκαλίας.

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι πρόβλημα που υπάρχει κατά τη γέννηση του ανθρώπου. Δεν μπορεί να δημιουργηθεί από την ακατάλληλη διδασκαλία.

Είναι όμως δυνατό, η κατάλληλη προσαρμογή της διδασκαλίας να διευκολύνει τη μάθηση και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του μαθητή με Μαθησιακές Δυσκολίες.

 

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες διαφοροποιούνται σημαντικά για κάθε μαθητή, για κάθε γνωστικό αντικείμενο και για κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα. Όμως, αφορούν κυρίως στο χειρισμό του γραπτού λόγου (ανάγνωση, γραφή) και σε πολλές περιπτώσεις στα μαθηματικά.

Η λειτουργία του μνημονικού μηχανισμού κατέχει σημαντικό ρόλο στη μαθησιακή

διαδικασία. Έτσι, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με Μαθησιακές

Δυσκολίες είναι βαρύνουσας σημασίας για την επίδοσή τους.

Μια αποτελεσματική προσέγγιση είναι η προσπάθεια παράκαμψης των μνημονικών δυσκολιών των μαθητών αυτών με τη χρήση μνημονικών στρατηγικών («μνημονικά

βοηθήματα»). Τα μνημονικά βοηθήματα είναι στρατηγικές που βασίζονται είτε στην επεξεργασία είτε στην οργάνωση της πληροφορίας που διδάσκεται και δημιουργούνται από τον

εκπαιδευτικό .

Σκοπός των μνημονικών βοηθημάτων είναι να βοηθήσουν στην κωδικοποίηση του υλικού που πρέπει να απομνημονευθεί δημιουργώντας συνειρμικούς δεσμούς μεταξύ αυτού και κάποιας άλλης πληροφορίας ή γνώσης που είναι γνωστή ή πιο εύκολο να απομνημονευθεί για παράδειγμα:

  1. Οπτικοποιήσεις

 

 

 

Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες είναι αυτό της οργάνωσης.

Οι τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν του μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες να οργανώσουν τη μελέτη τους και να διαχειριστούν το χρόνο τους είναι πολλές. Ακολουθούν κάποιες :

Οργανωμένη εικόνα για την πληροφορία στην οποία θα εκτεθούν.

3.Ατομικά προγράμματα

Είναι συνήθως λίστες ελέγχου με τις εργασίες που έχουν να κάνουν οι μαθητές.Διαφοροποιείται η μορφή τους ανάλογα με την ηλικία και τις δεξιότητες των μαθητών.Μπορεί να αποτελούνται από λέξεις ή φράσεις- κλειδιά ή εναλλακτικά από εικονίδια που έχουν κάποια σημασία για το μαθητή.

 

 

 

 

3.Διαγράμματα οργάνωσης

Είναι διαγράμματα που λειτουργούν ως γραφικοί οργανωτές των πληροφοριών ? εννοιών που υπάρχουν σε ένα κείμενο.

 

Ανάγνωση και παραγωγή γραπτού λόγου.

 

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν προβλήματα στην ανάγνωση και στην παραγωγή γραπτού λόγου.

Στην ανάγνωση τα σοβαρότερα προβλήματα εντοπίζονται στην αποκωδικοποίηση , στην ευχέρεια και στην κατανόηση.

 

  1. Μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση.
  2. Μαθησιακές δυσκολίες στην αναγνωστική κατανόηση.
  3. Μαθησιακές δυσκολίες στην παραγωγή γραπτού λόγου.

 

Τα παιδιά εμφανίζουν προβλήματα που αφορούν την ορθογραφία , το συντακτικό και την οργάνωση του γραπτού λόγου.

 

 

 

 

 

 

Για την βελτίωση της ορθογραφίας μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την πολυαισθητηριακή μέθοδο όπου το γράμμα της λέξης που διδάσκεται ζωγραφίζεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι εύκολη η ανάκληση του.

Π.χ.

Κοινά βήματα των πολυαισθητηριακών μεθόδων αποτελούν:

Για την ενίσχυση της ορθογραφίας, ιδιαίτερα αποτελεσματική αποδεικνύεται

η κατασκευή και η χρήση ενός καταλόγου λέξεων ή ατομικού λεξικού εικονικών αναπαραστάσεων των λέξεων

Εξίσου σημαντικές για την αντιμετώπιση των φωνολογικών λαθών στην ορθογραφία είναι οι τεχνικές της εξάσκησης στη φωνολογική επίγνωση.

  1. Δραστηριότητες για την ενίσχυση της φωνολογικής επίγνωσης

  2. Η μέθοδος Elkonin

 

Ευκαιρία για φωνολογική επεξεργασία μπορεί να δοθεί και από καθημερινές τεχνικές ή δραστηριότητες και από πολλές άλλες τεχνικές.

Για την ενίσχυση της γραπτής έκφρασης χρήσιμες τεχνικές είναι:

1. Η χρήση υποστηρικτικών βοηθημάτων και μνημονικών μέσων , όπως είναι το φύλλο σχεδιασμού, όπου υπάρχουν προσχεδιασμένες λέξεις /κλειδιά και βοηθούν τους

μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες να καταγράψουν τις ιδέες τους με βάση το σχεδιασμό που απαιτεί η δομή του κειμένου.

2. Η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή.